القائمة الرئيسية

الصفحات





 الدروب شوبينغ  أول مرة تسمع عن الدروب شيبنج فأنا عايزك تركز كويس قوي عشان الموضوع إللي أقول لك عليه ده غير حياة ناس كثير جدا وممكن كمان يغير حياته. تنويه بسيط بس قبل ما نبدأ الفيديو.على قد مواطن الكلام إللي في الفيديو ده بنك إنه وأحلامه ممكن تحس إن أنا بضحك عليك بس صدقني الكلام ده كله واقعي 100%، موضوع أنا مجربه تجربة شخصية وأعرف ناس بتعمل لو في أي لحظة حسيت إن الموضوع واسع مني وأنا بحل الكلام جدا فأنا عايز تجرب الدروب شوبينغ في بنفسك بتعرف إن كلامي صح و قبل ما نبدأ وتحس إن الموضوع كله بجنبي أنا جاي أقول لك إنه هو مش سهل وأحتاج مجهوده.بس هو مش مستحيل كفاية بقى المقدمة الطويلة دي وتعالى نتكلم في يعني إيه أنا حشرحلك الموضوع الأول بالبلد خيل معايا إن أنا ماشي في العتبة وفجأة لاقيت واحد بيبيع عند بديل جميلة زي الدبدوب، دخلت المحل وسألت الرجل هو الدبدوب تام وقالي ب5 جنيه بس اشتريت واحد عشان وأنا بروح الدين لمراتي بس وأنا في الطريق للبيت في واحد وقف لي وسألني أنتجت الدبدوب.عشان هو كمان عايز واحد فقلت له أنا أعرف المورد بتاعه بس أنا ممكن أبيعلك إللي في إيده الرجل سألني الدبدوب كان فقلتلهم 10 دقائق بس طبعا الراجل إللي السعر حيل جدا وقدامي ال10% وديته الدبدوب كده أنا عملت مكسب 5 جنيه من غير ما أعمل أي حاجة، طبعا أنا مستني الشمالي حيتم لي في الكومنتات تحت لاوائل ما إنت عملت مجهود عشان تروح تلعب تشتري وبعدها رح العامة لو بالطريقة إللي إنت بتكتبها على الكيماوي.وفي الأقرب إنت محتاج كيبورد جديد بس مش ده المعضلة هيبقى إنت ممكن تعمل القصة كلها بس وإنت قاعد على اللاب توب بتاعك من خلال الإنترنت يعني ولا حتروحي العتبة ولا حتنزل تشتري بنفسك ولا حتروح توصل بنفسك في السيستم ده كله موجود أونلاين وهو اسمه أندرو بشدة، فكرة الراب شأنه كله ببساطة إنت بتدور على منتج بسعر معين قليل وبعد كده بتسوق نفس المنتج ده.السعر أغلى شوية وبيعها للناس، وأنا عارف إنت دلوقتي جايلك أسئلة كثيرة جدا. أول كومنت بيطلعلي لما بقول الكلام ده إني أوائل تنصاب أنت كده تنصب عالناس منتجات بالحاجة بسعر وبيدها بسعر تاني وأحب أطمنك إللي ده مش نصبو إليه، التجارة كما المورد إللي أنا شاري منه هو برضه شاري الكمية دي من المصنع بسعر أرخص ده معناه إنه وبين صعب علي وأنا بنصف إللي بعده.هي التجار بالشكل ده الواحد بياخد حاجة بسعر معين وبيعها بسعر تاني. سؤال دايما بتسألني طيب يا وائل ما ممكن الراجل إللي اشتريه منك في الشارع بدل ما يشتري منك في روح لحد العتبة يشتري من الراجل ده؟ و كده حيكون هوفر. وعامة هو السؤال ده؟ الإجابة بتاعته بسيطة أو يمكن تسريحتي أوراقه وميعرفش وموارد ولا المورد الأصلي فعليا سعادة حتى لما بيعرف فهو مسلسل وعاد يوفر مشوار لحد العشرة فأسهل وهو يدفع الخمس يشتري مني أن المنتج وطبعا فيه ناس مش ح تشتري منه حني المرض على طول عشان توصل.إذا رفضت الكشف من الناس اللي الحركة دي تقريبا 9% بس من إللي بيشوفوا المنتج بتاعك ده معناه إن نتضامن واحد 90% من الناس فالموضوع جايبهم ونخش في تلات كومنت أوت السؤال بتسجيله في الموضوع ده وهو يا وائل حرام أولا إنت على منح للشؤون حر من حاجات على مزاجنا الحجة في كلمة الضرب في الحرام وهو إللي أنت بيع منتج والمنتج ده مش بنت.وإللي حاجة الرسول صلى الله عليه وسلم حرمها أنا معاك في ناس فعلا بتعمل بالشكل ده إللي هي الأول بتسوق للمنتج تبيعه وتحصل الفلوس، بعد كده تروح تشتري المنتج من الموارد وتروح توصلوا هل ده حلال ولا حرام، أنا فعلا ما اعرفش بس تعال نبعد عنه ولكن في الفيديو ده لما علمت الجروب شوفي مش هعلمك الجفن بالطريقة دي بلح علمها لك بطريقة تانية حتخليك.البحث عن السكة إللي ممكن يبقى مجموع فيها شوية. يعني من الآخر كده مش هتبيع منتج مش بتاعه وفي نفس الوقت ما فيش مخاطرة عالية و مش حتخسر أي فلوس والموضوع ده أتكلم عليه في آخر الفيديو بعدما شرح الجروب شايفين بالتفاصيل فلو فعلا عايز تعرف إزاي تعمل الدوشي من غير الطريقة المشبوهة ديف أتفرج على الفيديو للآخر. طيب فعلشان نبدأ في الجروب شبقى واضح جدا إن أنا محتاج منتج والمنتج ده محتاج مورد.والموضوع ده أونلاين بسيط جدا من ما بتخش على موقع إسمه علي إكسبريس علي إكسبرس من أكبر المواقع إللي كوميرس أو التجارة الإلكترونية في الصين. الموقع مش زي أمازون عندنا إللي إنت واحد بتبيع للناس ولكن هو معمول للموردين علشان يبيعوا بسعر الجملة للناس في العالم كله ده معناه إنه إنت من خلال الموقع تقدر توصل لمنتجات معينة بسعر قليل جداحديك مثال بسيط تجربة عملية أنا عملتها آخر متجرا بشك إني أنا عملته كان بيبيع المنتج ده المنتج ده عبارة عن جهاز بتلبيسه على إصبعك وبيقول لك نسبة الأكسجين في دمك وكمان بيقول لك ضد تأدي هو احتمال يكون بيقولك ضغطك أدي مجرد إن أنا فتحت موقع علي إكسبرس ودورت على المنتج ده لقيت إنه في موردين في كثير جدا بيبيعوه بأسعار كتير مختلفة.وهي الميزة إللي فعليك سترس إنه وبيوصلك للموردين كتير وكل واحد بيبيع المنتج بسعر مختلف وأنت عليك تدور على السعر إللي ينزل، والميزة كمان إن الموقع عنده صفحة معمولة خصيصا، الصفحة دي بتقول لك على أحسن منتجات باعت في الفترة إللي فاتت وأكثر منتجات عليها طلب، يعني أنت ممكن بكل بساطة تقدر تختار المنتج إللي إنت عايز تبيعه في من خلال عليه بعد ما انت اخترت المنتج، ولسه نتكلم والدم بالتفاصيل على الزيت اختار المنتج.ما تقدر تسوق وتبيع المنتج ده كل ما بيحصل الكلام إللي متجر أون لاين والمتجردة في الأغلب تعمله على موقع زي شوبيفاي أنا شخصيا بستخدم شوبيفاي عشان هو من أسهل المواقع إللي إنت ممكن تعمل من عليها متجر، إيش محتاج أي برمجة، وممكن تخلص الموضوع كله في ساعة وحدة بس طبعا في مواقع ثانية كثير جدا بس ده الموقع إللي أنا شخصيا استخدمته أكثر من مرة وفعلا استريح وعلشان كده طريقة إللي بنتكلم عليها النهاردة هي ما بين عليك.بس في ناس بتستخدم موردين ثانين وفي ناس تستخدم قادر أونلاين تناول كندا إللي إحنا نتكلم عليه النار بس خليني الأول أخشلك في تفاصيل شوية وبعد كده في الفيديو حتفهم كل التفاصيل دي معناها إيه المنتج إللي أنت بتجيبها من على على أستاذ بيبقى منتج موجود في الصين متفتكرش إن أنت بتقول للموارد يبعتلك مية قطعة وبعدها تخزينهم عندك وتباع تلاهم للناس لأ ده بشدة.إللي بيحصل في الغرفة اللي أنت تختاري المنتج بتاعك، مستعمل البلاد محو للمنتج ده حنتكلم عن الموضوع ده، في آخر الفيديو، وبعد كده من خلال قدامه عين السكر بموقع علي المنتج إللي عليه المصدر بتاعه إنت عملته على موقع فوكوس سمعناه لأي حد يخش المصدر بتاعه ويعجبها لمنتجي شنهو يشتري المنتج الفلوس إللي عليه يدفعها حتوصلك، إنما الأوردر حيروح على طول علي.المورد حيبدأ يغلف الحاجة ويبعثها من الصين للدولة إللي فيها لحد اللي اشترى المنتج ده طبعا الموارد مش حيطلع الحاجة لحد ما أنت تدفع الفلوس في الموضوع كله بيتعمل أوتوماتيك بضغط الصور بس في الآخر كده إنت بتحصل الفلوس تقوم تدفع الفلوس المورد المورد ويطحن الحاجة للعميل وعلشان كده انضافت إن ما بتعملش بنصف ولا حتى في الدول العربية.هو إنت بتعمل ضغط كان عليه في الأغلب الدول إللي أنت بتختارها 60 أمريكا الفرص أنا أوستراليان في لندن الآخر كده خمس دول أكثر ميلاد الضغط في مشتغل فيها حلوة والناس فعلا ما تشتري منتجات فيبتدي عشان أشرحلك بقى الروح في الفلسطيني وتفهمه صح. تخيل معايا من الطبيب تقسمها الأربع رجلي بس أنا طبعا عشان لازم تزود من.نصف نصف الضريبة 5,000,000 أو الخمس عميلة دول هم إللي من خلالهم قرار فتح البطن ويلا بينا تغسل بالموضوع أول رجل الطلبية معانا النهاردة حاليا المنتج أي حد بيعمل ضغط حيقول لك إن المنتج ده أهم حاجة عندك وعملة هو عنده حق مهما كان مصدر بتاعك حلو جدا ما كنت تعرف تسوق مهما كان شارك رخيص.والناس داخل في المحل بتاعهم. ليش المنتج إللي هي عايزاه محدش تشتري حاجة المنتج ده من أهم الحاجات البسيطة وعلشان كده كويس جدا شاختار المنتج الصح زي ما تكلمنا فتح تختاري المنتج بتاعك من خلال عليك، بس الفكرة كلها إن عليك بيديك المنتج بسعر رخيص، وده معناه إن إنت ممكن تبيع المنتج بسعر أغلى وتعمل فرق الفلوس وطبعا كلما المنتج بأرخص كل ما أنت حتعمل مكاسب أخرى، فعلشان تختاري المنتج لازم تتأكد إن المنتج ده.أعلن مرغوب فكرة مرغوب فيه بتيجي من ناحيتين الناحية الأولى فكر فيها كل إنسان هو أنت ممكن في يوم من الأيام تشتري منتج زي ده، طيب الناس إللي حواليك أصحابك وقرايبك هل ممكن يشتري منتج زي ده ولا إنت بتضحك على نفسك؟ ومن ناحية التانية لازم تعمل دراسة بسيطة جدا علشان تتأكد إن المنتج دافع على مطلوب في العالم الدراسة بتعملها من صفحة الضوء بشكل عالي.بس بتعملها من خلال إنت تنص على الإعلانات إللي بتخطي على فيسبوك و بتظهرلك كل شوية أو حتى تفتح الموجود في والزوج الثاني شوف لو الكلمة دي أو الإسم ده إتعمل عليه في خلال السنة إللي فاتت ولا لأ، وعلى فكرة إنت في الأغلب شفت إعلانات كثير على الفيس بوك أندرو بشكل وأنت مش عارف إن هي طبعا كل واحد منكم بيشوف المنتج إللي علاقة بحث كان عاملها قبل كده على جنوب ولو حد فاكر.سنتين وقت الكود والحصر كان في منتجين كنت أنا بشوف هم دايما واحد منهم كان تماما بتنور وبتعمل وش بيضحك والثانية كان للأخطبوط إللي من ناحية بيبقى بيضحك، ومن ناحية ثانية لو قلبتوا بيبقى من ثاني والمنتجين دول كانوا 100% الضغط بشكل وهارون وتلخيصا كده، المنتج ده من أهم الحاجات إللي أولا لازم تختار مدة ساعة راح يبقى عليه طلب ثاني، لازم المنتج بسعر مناسب.زود عليكم حاسب إللي إنت عملته جيبك آخر حاجة المنتج ده يكون سهل إنك تسوق له مو سهل إنك تشحني يعني ما تقولش مثلا أنا أشتري المايكرويف و10 دولار وحبيع 60 دولار وهو المايكروويف ده سيدي مش حيتشحن من الصين لأي بلد في العالم شغل دمها الكويت ثاني رجل الطرابيزة معانا النهاردة هي الوابسايت أو الموقع أو بالبلدي كده المصدر بتاعه أنت خلاص اخترت المنتج وعايز تبدأ تعمل.المصدر بتاعه لو إنت عايز تشتري منتج وبتقلب على الإنترنت ولقيت مواقع كثير جدا ببيع المنتج وما عليها حتختاروا الموقع أولا حتدوس على الشكل العام بتاع الموقع على الموقع شكله جميل ومختلف، دول الموقع إللي قدامك ده والله الموقع شكله نصاب زي الموقع إللي قدامك. طبعا ما بين الموقعين رح تختار الموقع وحاجة تانية برضه شد في الموقع هو اسم الموقع يعني أنت في الأول والأخير.حاولت إني براند فلازم البراندات فعلا أن يكون جسمه حلو، يعني أنا مثلا في الموقع ده كنت ببيع أدوات مطبخ وكنت مسمي ودرجة بتاعي كل شيء يعني أساسيات المطابخ فتخيل لو كان الموقع لا اسمه 60 حملة بتقطع البنك هل كنت حتشتري منه أي حاجة يعني كان آخر تشتري منه كيلو بامية بس غير كده لا فعلشان كده برضه اسم الموقع بتاعك حاجة مهمة جدادلوقتي حبيبي وقتنا الحاضر قرار مهم جدا على المتجر بتاع في تلات أنواع مصادر في حاجة اسمها الجابر المستور والجذر الستوردة مصدر عالي، المصدر العام إللي حاجة زي أنا زين أو دين تبقى مصدر بينما عليه منتجات في كتيب بيستفيد مختلفة أيا كان نوع المنتج يعني ممكن تفيد بيع منتجات أطفال وفي نفس الوقت بيع زيت عربية وثاني نوع متجر بيبقى متجر محور حوالين مجال واحد بس.يعني أنا بحاجة كنت ببيع أدوات موظف كنت بجيب بقى منتجات كثير مختلفة في المطابخ وبحطها على نفس الموقف، ممكن إنت تختار مجال واحد بس وتعمل مصدر جامل في المجال المصدر إللي فيها أكثر من منتج، وآخر نوع مصدر بيبقى مصدر متمحور حوالين منتج واحد بس يعني في المتجر أنا عملت كنت بادية في المنتج إللي أنا قلت لك عليه إللي هو كان من ضغط الدم، وحسب المصدر كلهم.يعني أنت ما فيش أي حاجة تشتريها مع المصدر والمنتج ده بالظبط تلات ثواني فقط أني 1/3 أنواع المخاطر دول هو أكثر واحد شغال.لو إنت اخترت المصدر العام فنك 100% غلطان مصدر العام بيشتغل حلوة جدا لو انتشرت كبيرة زي أما جنود ولكن لو أنت واحد يعمل بشكل بالمنظر العام فكرة فاشلة جدا في الأغلب معظمهم إختارتني طريقة وهي المصدر إللي بنتكلم عن مجال معين وعلى أن مصاريه ناجحة فعلا على قد ما هي مش أحسن طريقة موجودة لو أنت لسه محتاج أنا أنصحك فعلا.ضرب الطبيعة المنزل، الطريقة اللي إنت ممكن تعمل بشكل أكثر من منتج، فلو في منتجات معينة فشلت على الأقل ممكن تلاقي منتج بنوصل المنتجات بتاعتك بها، بعد كده تقرص كل التسويق بتاعك على المنتج إللي ناجح وطبعا أفضل بكتير كوقت هكسوس المنت فتح مصادر مختلفة كل واحد للمنتج إللي تختار، ولكن دراسات تعاملت على البسيتين أثبات تنضر إللي بقى محور على منتج واحد بس.اختار مصدرنا والأكثر مصدر ناجح خمس مرات حضرتك 1000 دولار وده علشان الناس بتخش المصدر بتاعه بتلاقي البراند المتكامل يتمحور حوالين منذ بيحسوا إيه قيمة المنتج في عليه علشان كده لو غليت حتى سعر المنتج الناس بتشتري يعني مالا خبيثة أخرى ف تلخيصه كده المصدر بتاعتهم اللي حلوة أي ليش مو حلو.يعني فتحي وثمان تختار النوع مقدرين تحت عمل ودلوقتي نخش على ثالث لنفرض عندنا وهي للإعلانات خلي بالك الإعلانات مدير التصوير ما فيه تختاري المنتج بتاعك وعملت المنظر إللي أنت تحط عليه المنتج بالظبط شكل المنتج عشان نحطا محتاج تعملها لازم تكون الفوضى.هذا أي حزب الله للمنتج وهو بمستقبل الموضوع كده شكله مكلف. ومتى إنت ما عندكش أي خبرة في الكلام ده صراحة بس خالد لو أنت لسه مختلف مجال الضغط كل بالطريقة إللي أنا بنصحها لديها والله أنا فعلا بدايتي فيها في الأول هو النفط، الضغوط أن لاين على فيديوهات للمنتج بتاع افتح بهم فوق الثاني أونلاين بتعمل دور في التلفزيون، بيع المنتج إللي أنت.شوف بقى الصور والفيديوهات إنهم بيستخدمون. لو إنت مبتدأ أسهل حاجة ممكن تعملها. إنت تاخد الصور للجهاز وتحطها على الموقع بتاع طبعا لما تنزل الفيديو لازم تكتب مترددين وتحليلك ممكن يحصل مشكلة في القطرات في الفيديو الخال أو المصدر بتاعت الموضوع ده بيحصل في جدا مع الناس، الناس المختلفة وللأسف هو ما لوش حل بس أسهل حاجة إنت ممكن تعملها. إنت لما تختار المنتج من على علي؟بس حتى في صور والجهات على عليك شوية على طول للأسف بتكون جودة الصور والفيديوهات دي وحشة جدا ومش بتشجع الناس إللي تشتري المنتج، بس الصور والفيديوهات ممكن تستخدمها كشكل مبدئي لحد ما أنت تعرف في قبر وتعبر رأسمال وتحسن المستوى بتاعه يعني أنت ممكن تبدأ بشكل البطين ده وأول ما كان المنتج بتاعمل يبيع وفعلا بيعمل مكاسب تمسح الفيديوهات والصور دي وتبدأ تصور حاجات احترافية. 

تعليقات